رشته ی علوم اجتماعی و بازارکار

گرایش پژوهشگری علوم اجتماعی
در حال حاضر پژوهش‌های اجتماعی رواج و گسترش پیدا کرده است و نه تنها بخش‌های دولتی موظف به انجام تحقیقات اجتماعی هستند بلکه بخش‌های خصوصی نیز به تحقیقات اجتماعی روی آورده‌اند. به همین دلیل به جرأت می‌توان گفت که امروزه یک دانشجوی باسواد این گرایش که دارای مهارت پژوهشی باشد، هرگز مشکل اشتغال نخواهد داشت.
فارغ‌التحصیل این رشته با توجه به بینش و دانش اجتماعی که در طول تحصیل کسب می‌کند و همچنین توانایی‌هایی که در خصوص امر پژوهش و تحقیق بدست می‌آورد، می‌تواند تقریباً در همه ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی فعالیت کند.
از جمله نهاد ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مرکز آمار ایران، سازمان تأمین اجتماعی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت کشور، نیروی انتظامی، صدا‌و‌سیما، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان زندان‌ها و بسیاری سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی.
زمینه فعالیت دیگری که برای فارغ‌التحصیل این رشته وجود دارد اینست که می‌تواند به صورت خصوصی و گروهی به امر پژوهش و تحقیق بپردارد و با توجه به نیاز مبرم کشور و افزایش طرح‌های پژوهشی و تحقیقی در همه زمینه‌ها، فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار زیاد شده است.

-
گرایش برنامه‌ریزی اجتماعی
فارغ‌التحصیلان این گرایش دیدگاه‌های خوبی در زمینه مسائل شهری و روستایی، حمل‌و‌نقل، برنامه‌ریزی اجتماعی- اقتصادی با بعد اجتماعی پیدا می‌کنند و می‌توانند در سه بخش دولتی، عمومی و خصوصی فعالیت نمایند. که در بخش دولتی در سازمان‌های برنامه‌و‌بودجه، وزارت کشور، فرمانداری‌ها و در اکثر اداره‌های دولتی می‌توانند مشغول به کار شوند و در سایر بخش‌های عمومی شهرداری‌ها، مؤسسه‌های مختلفی از قبیل بنیاد شهید، کمیته امداد امام خمینی ره، سازمان بهزیستی و مؤسسه‌های رفاهی مکانهای مناسبی برای اشتغال هستند. فارغ‌التحصیلان می‌توانند به صورت کارشناسان مستقل تحقیقات شهری، روستایی و منطقه ای نیز فعالیت کنند.

-
گرایش تعاون و رفاه اجتماعی
فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در شاخه‌ها و واحد‌های مختلف وزارتخانه تعاون کار کنند. همچنین می‌توانند در تعاونی‌های شرکت‌ها و وزارتخانه‌های مختلف اعم از تعاونی‌های تولیدی، مصرف و مسکن به عنوان مدیر و برنامه‌ریز مشغول به کار شوند. با این که فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در بسیاری از وزارتخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی مفید باشند.

-
گرایش مردم‌شناسی
مردم‌شناسی زیر‌بنای بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی است و این به معنای آن است که زمینه‌های شغلی
متنوعی برای فارغ‌التحصیلان این گرایش وجود دارد و اکثر وزارتخانه‌ها به فارغ‌التحصیلان آن نیازمند‌ند. زیرا باید بخش تحقیقات مردم‌شناسی بسیار گسترده‌ای داشته باشند. البته برخی از وزارتخانه‌ها مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، وزارت کشور و وزارت نیرو در حال حاضر نیز دارای چنین بخشی هستند و فارغ‌التحصیلان این رشته را جذب می‌کنند. همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته می‌تواند به مطالعه و تحقیق آزاد روی آورده و نتیجه تحقیقات خویش را به صورت کتاب منتشر سازد. چون امروزه کتبی که در زمینه مردم‌شناسی چاپ می‌شود، بازار بسیار خوبی دارد.

نظرات 17 + ارسال نظر
z.o چهارشنبه 25 اسفند 1389 ساعت 16:38 http://zar2020.persianblog.ir

سلام دوست عزیز فکر نمی کنم این جوری است من شنیدم اصلا کار این رشته طوی ایران نیست

یاسمن چهارشنبه 15 شهریور 1391 ساعت 22:53

آقا یا خانم نویسنده با سوادی که شما داری و توی را نوشتی طوی خب معلومه که برات کار نیست !!!

سلام
دوست عزیز اشکالی رو که گرفتین متاسفانه پیدا نکردم.ولی ازتون ممنونم

magi. پنج‌شنبه 21 شهریور 1392 ساعت 08:56

امیدوارم همینطور ک بیان شده باشد.

ebrahim جمعه 22 شهریور 1392 ساعت 14:50

خواهشا کار داره این رشته یا ک کرفتید ملت ایرانو

دوست عزیزمن فقط نقل قول کردم.
درعمل متاصفانه بازارکار جالبی نداره.

محمد احمدی چهارشنبه 27 شهریور 1392 ساعت 19:15

بهترین رشته دی کاریه علوم اجتماعی

سوگند پنج‌شنبه 23 آبان 1392 ساعت 23:06

سلام.من دانشجوی ترم1 این رشته دانشگاه مازندران شهر بابلسر هستم.هستم و با علاقه ی شدیدی اومدم به رشته ی علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری.چون از اونجایی که سواد خیلی واسم مهمه میدونم این رشته اینکارو برام میکنه.اما متاسفاتنه به اندازه ی رشته های دیگه بهش بها نمیدن و این خیلی ناراحتم میکنه.در صورتیکه خودم تحقیق کردم این رشته تو کشورای دیگه حرف اولو میزنه.همه ی هم کلاسیام بدون علاقه اومدن به این رشته.چون رتبشون بد بود و به قول خودشون مجبور بودن.حتی امسال رتبه ی 20000 روزانه این رشته گرفتن.کاش یه خورده به اهمیت این رشته پی ببرن

مهدی دوشنبه 27 آبان 1392 ساعت 10:55

سلم درسته کارهست ولی برای فارغ التحصیلان دکترای این رشته

فرزانه سه‌شنبه 12 آذر 1392 ساعت 14:29

باباناامیدم نکنید...من دانشجوی همین رشته ام پژوهشگری...میگم میشه جزئی تربگید...مثلانهادهایی که گفتی توچه قسمت هاش میشه کارکرد؟؟؟

عبدالی جمعه 4 بهمن 1392 ساعت 16:38

سلام من دانشجوی ترم 4 پژوهشگری دانشگاه ایت الله بروجردی لرستان هستم؛با علاقه وارد این رشته نشدم ولی الان علاقه ی بسیار زیادی به رشتم دارم و به همه میگم که شغل دست آدمه ن رشته خودتون باید تلاش کنید و شک ندارم اگه تلاش کنید کارم گیر میاد مثل من که الان دارم واسه یه اداره یه پروژه پژوهشی انجام میدم ضمنا حواستون باشه من فعلا لیسانسم نگرفتم.
دوستان پژوهشگر دیدتون رو عوض کنید.

بی نام شنبه 17 اسفند 1392 ساعت 01:29

سلاممن دانشجو ترم آخر این رشته هستم با رتبه 25 دانشگاه تهران مرکز. این رشته تو ایران کاربرد نداره و این ارگان هایی که گفتین نیاز شدید به فارغالتحصیل ابن رشته دارن اما نیروی کار نمیگیرن

محسن چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 ساعت 22:14

با سلام دوستان من دانشجوی ارشد پژوهشم ازین رشته خیلی راضیم وحتی انرا به تمامی افراد پیشنهاد میکنم از دو جنبه میشه به این رشته نگاه کرد یکی از بعد علمی که واقعا عالیه مثلا در یک لپ تاب دو بخش سخت افزار ونرم افزار داریم این رشته به مثابه نرم افزاری برای کلیه جوامع می باشد الاالخصوص برای کشور های جهان سوم که تا از بعد فکری رشد نکنند امکان پیشرفت در سایر مراحل امکان ندارد یعنی تغیر در زیر ساخت جامعه.اما بعد مادی که هر کسی این خیلی واسش مهم باشه بهش پیشنهاد میکنم دنبال علم نره بره دنبال بازار ازاد زود تر جواب میده ولی بی ارزشترین رشته اگه توش نابغه باشی وبا تمام وجود به سمت هدف پیشروی کنی من بهتون قول میدم حتی بیشتراز رشته پزشکی درامد داره. باسپاس

مهدی چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 13:12

سلام من اصلا از این رشته راضی نیستم چون به زور امدم

میثم عشقی چهارشنبه 18 تیر 1393 ساعت 20:29

بهترین رشته دانشگاهی همین رشتست به حرف دیگران اهمیت ندید

... یکشنبه 23 شهریور 1393 ساعت 16:50

من ورودی ِ 93 هستم و تو کنکور امسال گرایش پژوهشگری دانشگاه بابلسر ، روزانه قبول شدم ... علاقه دارم ب این رشته اما اطرافیام خیلی دلسردم می کنن . میگن رشته ی آینده داری نیست ... :(

zhr جمعه 9 آبان 1393 ساعت 13:17

دوستان اگ شما اومدین این رشته،ای کاش خون پژوهشگری تو وجودتون بود یه خورده درموردش پژوهش میکردین میفهمیدین بیشترین دکترای بیکار مال رشته ی پژوهشگریه!

نادیا یکشنبه 2 آذر 1393 ساعت 15:44

سلام بجه ها خوب به حرفم توجه کنید به جرات میگم کسی به اندازه من روی نظریه جورج ریتزر و بقیه کتابا تسلط نداره 2 سال بکوب برای ارشد سراسری خوندم و قبول نشدم بازار کازشم خراب خرابه

پروین چهارشنبه 5 آذر 1393 ساعت 10:58

سلام من لیسانس رشته پژوهشگری رودارم ولی بازارکار نداره ؟درضمن درگرگان این جوریه شهرای دیگه رونمیدونم

دوستان من خودم یک ساله لیسانس گرفتم ومتاسفانه بیکارم وبرای پیشرفت راهی جز شروع کردن ازپایه وپادویی کردن نمیدونم که البته اگه در دوران تحصیل باشه خوبه وگرنه اگه نیاز اقتصادی داشته باشی برات خیلی سخت میشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد